wdziecznopis dziennik wdziecznosci

 

Wdzięczność to słowo-klucz dobrego życia. Pozwala docenić małe i większe rzeczy, których doświadczamy w życiu. Dodatkowo, kiedy odczuwamy wdzięczność, nie tylko łatwiej nam odrobić życiowe lekcje, ale przede wszystkim o wiele łatwiej jest wejść na wyższe wibracje. A to pozwala na odczuwanie życiowej pełni i miłości, którą możemy dzielić się z innymi.

Wdzięczność pomaga spełniać marzenia

Wdzięczność to stan niezaprzeczalnie korzystny dla naszego samopoczucia. Pozwala na akceptację, zrozumienie, życiową radość. I jest z pewnością opozycją do tego, co negatywne. Wdzięczność, szczególnie w ostatnim czasie stała się tematem niezwykle popularnym, inspirującym do poszukiwania metod pozwalających na odczuwanie wdzięczności. Zaliczają się do tego wszelkiego rodzaju afirmacje, dzienniki wdzięczności, medytacje. Również popularne w ostatnich latach Prawo Przyciągania i książki mu poświęcone dotykają tematu odczuwania wdzięczności, dzięki czemu możemy przyciągnąć to co pragniemy.

Badania nad wdzięcznością

Wdzięczność stała się też obiektem badań. W ostatnim czasie zostały przeprowadzone przez amerykańskich naukowców na wybranej grupie respondentów w celu sprawdzenia wpływu odczuwania wdzięczności na pozytywne myślenie. Poniżej przedstawiamy dwa przykłady badań tego rodzaju.

Badania dr Emmons (University of California) i dr McCullough (University of Miami)

Wskazani wyżej naukowcy są ekspertami w zakresie badań nad wdzięcznością. Jedno z przeprowadzonych polegało na podzielenie wybranych osób na trzy grupy, które miały skupić się na określonym zadaniu. Pierwsza grupa miała codziennie wypisywać kilka sentencji dotyczących swoich obserwacji i tego za co są wdzięczne. Druga, zaś tego co ich w otoczeniu i życiu drażniło. Trzecia natomiast miała skupić się na swoich odczuciach i doświadczeniach, czyli tym co ich dotknęło pod kątem pozytywnym i negatywnym. 

Badanie trwało około 10 tygodni i wyniki, które później zostały przedstawione przez naukowców były zaskakujące. Badanie wykazało, że osoby będące w pierwszej grupie stawały się coraz bardziej optymistyczne i zaczęły zauważać lepsze samopoczucie. Dodatkowo ta grupa chętniej podejmowała się aktywności i realizacji pasji w porównaniu do dwóch pozostałych grup. 

To badanie pokazało, że odczuwanie wdzięczności w dłuższym okresie ma pozytywne skutki w codziennym życiu. 

Link do badania: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12585811/

Badania Martina E. P. Seligmana (University of Pennsylvania)

Drugie badanie zostało wykonane na 411 osobach. Grupa eksperymentalna miała za zadanie pisać o swoich wspomnieniach, by na końcu napisać list z podziękowaniem i wręczeniem go osobie, której nigdy nie podziękowały. Po zrobieniu tego zadania respondenci wykazywali wzrost poczucia szczęścia, a co więcej stan ten utrzymywał się długotrwale, nawet po zakończeniu praktyki. Badanie to nosiło miano pozytywnej interwencji. 

Link do badania: https://www.researchgate.net/publication/7701091_Positive_Psychology_Progress_Empirical_Validation_of_Interventions

Dziennik Wdzięczności – dlaczego warto prowadzić?

Jak pokazały badania prowadzenie dziennika wdzięczności, czyli zapisywania wspomnień, doświadczeń, czy listów poprawia nasze samopoczucie, a dodatkowo wspomaga odczuwanie wdzięczności. Według psychologów taka praktyka ma bardzo korzystne działanie, szczególnie, że poprawia  odczuwanie przyjemnych emocji, co daje poczucie szczęścia.

Praktyka ułatwia podejmowanie aktywności fizycznej, a nawet wspomaga dobry sen. W kwestii relacji umacnia altruizm i empatię względem innych, zmniejsza poczucie osamotnienia i izolacji, pozwala na otwarcie się i poszerzenie grona znajomych, a przede wszystkim odcięcia się od negatywnego otoczenia i nawyków. Najlepiej, aby taki dziennik prowadzić regularnie, szczególnie, że zostało udowodnione naukowo, że  odczuwanie pozytywnych emocji pozwala nam na długofalowe utrzymanie dobrej kondycji psychofizycznej i chroni nas przed chorobami. 

Nie bez kozery mówi się, że chora dusza to chore ciało. Jak mówi Bob Proctor w filmie Sekret – ,,Choroba nie może rozwijać się w ciele, które jest w zdrowo emocjonalnym stanie.” Bo, czy w to wierzymy, czy nie wszystko o czym myślimy, częstotliwości i energie, jakie wysyłamy ,mają wpływ nie tylko na świat zewnętrzny, ale i na nas samych. Możemy to zauważyć, szczególnie prowadząc Wdzięcznopis

wdziecznopis dziennik wdziecznosci notes

Nasza rzeczywistość i to, co materialne, tworzone jest właśnie przez nasze myśli. Widać to szczególnie, kiedy odczuwamy określony nastrój.

W momencie, kiedy jesteśmy nastawieni pozytywnie, przyciągamy więcej pozytywnych ludzi, rzeczy czy sytuacji do naszego życia.

Tak samo, jeśli skupiamy się na braku i temu, co złe, przyciągamy tego jeszcze więcej i utrwalamy się w przekonaniu, że życie jest złe. A my w naszym mniemaniu jeszcze gorsi. Bo każda negatywna myśl, odbija się też w postrzeganiu samego siebie. 

Prowadzenie Wdzięcznopisu pozwala zobaczyć dobrą stronę naszego życia i nas samych, dzięki czemu łatwiej nam zaakceptować trudniejsze momenty i znów pozwolić sobie na wejście na wyższe wibracje. Szczególnie, że Wdzięcznopis pomaga też wspierać proces kreacji. Odczuwając wdzięczność za najmniejszą rzecz, jak choćby poranna kawa, postrzegamy świat zupełnie inaczej.

Wypełniając się wdzięcznością stajemy się nie tylko radośniejsi i bardziej otwarci, ale i zmotywowani do cieszenia się życiem. Warto, każdego dnia znaleźć chociaż chwilę na odczuwanie wdzięczności

Dlaczego nie potrafię odczuwać wdzięczności?

WDZIECZNOPIS DZIENNIK 7Najczęstszym powodem, dlaczego nie odczuwamy wdzięczności jest po prostu nasze negatywne nastawienie. Szczególnie ukierunkowane ku temu, co materialne. Nasza mentalność również sprzyja bardziej narzekaniu niż doświadczaniu i radowaniu się. Narzekamy niemal na wszystko. Pada deszcz, źle, bo mokro. Nie pada, też źle, bo susza. Kochamy śnieg, ale plucha i zimno. A gdyby tak ujrzeć piękno w kropli deszczu? Jej życiodajną moc? Urok śnieżnobiałego parku zimą na spacerze z ukochanym lub psem? W każdym aspekcie życia można odnaleźć powód do odczuwania wdzięczności.

Kolejnym powodem, dlaczego nie odczuwa się wdzięczności jest porównywanie się do innych, a co za tym idzie pielęgnowanie w sobie poczucia braku. Sąsiad ma ładniejszy dom? Koleżanka z klasy ma więcej pieniędzy? W telewizji celebryta kupuje jacht, a ty wciąż siedzisz w nielubianej pracy? A gdyby na to wszystko spojrzeć inaczej? Docenić to, co nas otacza, bo może ktoś inny chciałby mieć to co my? Najlepiej zwracać uwagę na to co nie materialne. Na piękno, każdego dnia, uśmiech kogoś z rodziny, psa, który znów porwał ulubionego kapcia. Odnajdywać powód do wdzięczności w małych gestach i zapisywać je we Wdzięcznopisie.. Doceniać też to, co posiadamy bez porównywania się i skupiać się nie na braku, a obfitości, to pozwoli nam na całkowitą zmianę percepcji.

Wdzięczność – jak nauczyć się ją odczuwać?

Kiedy naprawdę przyjrzysz się swojemu życiu, zaczniesz dostrzegać, ile tak naprawdę doświadczasz wiele dobrego. Jeśli chcesz przekonać swój umysł, że codziennie istnieje multum powodów do odczuwania wdzięczności, weź kartkę papieru. Najczęściej wierzymy wtedy, kiedy możemy coś zobaczyć. Toteż kartka papieru będzie świetnym narzędziem do pierwszego kroku otwarcia się na wdzięczność. Robimy listy zakupów, listy to do, a gdyby tak zrobić listę wdzięczności?


Weź tę kartkę, pomyśl o całym dniu, tygodniu, miesiącu, czy życiu. Pomyśl o konkretniej osobie, doświadczeniu i napisz za co jesteś wdzięczny. Wymień choćby pięć czynników, pozwalających Ci poczuć wdzięczność. I nieważne, czy jest to coś wielkiego, jak wygrana w totka, czy wspomniana wcześniej poranna kawa.


Wszystko ma znaczenie, by utrwalać w sobie wdzięczność i zmieniać swoje życie na lepsze. Co potwierdzić mogą słowa Clementa Stona – Cokolwiek umysł może wyobrazić, człowiek może osiągnąć. Moc kreacji jest w nas, a odczuwanie wdzięczności tylko ją wzmacnia.

Jedyne, co powinniśmy zrobić, szczególnie patrząc na nasze zapiski we Wdzięcznopisie, to otworzyć się na moc kreacji i wdzięczność z otwartymi ramionami. Dostrzec, że jesteśmy kowalami swojego losu i swojego szczęścia. Zamiast biec nie wiadomo dokąd, po prostu zatrzymać się i poczuć tę wdzięczność, za rzeczy, które widzimy wokół siebie i zacząć kreować, zwłaszcza, że…

To kim jesteśmy (i co odczuwamy – przyp. Red.). jest rezultatem tego, o czym myśleliśmy.

Budda

close

Już nas opuszczasz? Pobierz BEZPŁATNĄ medytację!

Zapisz się do newslettera, a link do nagrania otrzymasz w wiadomości.

Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Przyjemna praktyka na co dzień 🙂