Wpis gościnny.

Autor: dr n. med. Anna Kurek z Kambo Academy (www.kamboacademy.pl), praktyk Kambo w międzynarodowym stowarzyszeniu IAKP. Kontakt: ania@kamboacademy.pl

,,27 lat edukacji w tym 10 lat pracy naukowej w laboratorium dały mi spore podwaliny wiedzy teoretycznej, umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków.”

 

 


Wprowadzenie: Przemyśl decyzję o Kambo

Kambo staje się coraz bardziej popularne w zachodnim świecie. Cieszymy się z tego, jednak wszystkie osoby zainteresowane tego typu kuracją zachęcamy do gruntownego researchu i zdobycia wiedzy. Nie podejmujcie decyzji o zabiegu Kambo bez przemyślenia lub dlatego, że tak robią Wasi znajomi. Podejdźcie do tematu rozsądnie i zastanówcie się, czy naprawdę tego potrzebujecie. To nie rozrywka!

Wsłuchaj się w siebie, w swoją intuicję – będziesz wiedział, że to TEN moment.

W tym wpisie przedstawiamy FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat stosowania Kambo. Wszystko poparte badaniami naukowymi i wnioskami z wieloletniej praktyki. Bibliografia dla tego wpisu jest bardzo obszerna – została umieszczona na samym dole artykułu.

Spis treści:

  1. Co to jest Kambo?
  2. Czy kambo jest halucynogenne?
  3. W jakim celu stosowane jest Kambo?
  4. Jak jest pozyskiwane Kambo i czy „żaba” przy tym cierpi?
  5. Dlaczego mówiąc/pisząc o Kambo używamy wyrazu „żaba” w „”?
  6. W jaki sposób „biały człowiek” dowiedział się o Kambo?
  7. Czy przeprowadzanie zabiegów Kambo jest legalne?
  8. Jak wygląda przebieg zabiegu Kambo?
  9. Jak przygotować się do ceremonii Kambo?
  10. Czym jest punkt testowy i co ma na celu?
  11. Czym jest zjawisko hipontremii i dlaczego jest niebezpieczne?
  12. Czy Kambo wchodzi w interakcję z lekami?
  13. Czy są jakieś przeciwwskazania do bezpiecznego przyjmowania Kambo?
  14. Czy w jakimś jeszcze przypadku należy zachować ostrożność?
  15. Co nauka mówi na temat Kambo, czyli skórnej wydzieliny Phyllomedusa bicolor?

kambo-jak-działa-co-to-jest (1)

Co to jest Kambo?

Jest to skórna wydzielina Phyllomedusa bicolor. Kambo/ Sapo/ Kampu/ Don Kiet/ Vacina da Floresta. Jest wykorzystywana w rytuałach oczyszczających wywołujących intensywne wymioty [1-8].

Procedura ta rozpoczyna się od wypicia 1,5 do 2 litrów wody w ciągu 15-20 min (żeby ułatwić wymiotowanie i żeby woda jeszcze nie zdążyła się wchłonąć z przewodu pokarmowego).

Następnie praktyk otwiera tak zwane „bramy” poprzez usunięcie górnej warstwy naskórka żarzącym się patyczkiem, a następnie nakłada na nie Kambo i od tego momentu rozpoczyna się proces, który trwa około 1 godziny. Podczas procesu skacze nam ciśnienie tętnicze krwi, czujemy się słabo, wymiotujemy. Może również wystąpić biegunka.

[źródła 1-8]

Czy Kambo jest halucynogenne?

Nie. Kambo nie wywołuje odmiennych stanów świadomości, badania na ten temat przeprowadziła niemiecka grupa badawcza. 

[źródła 9-10]

W jakim celu stosowane jest Kambo?

Indianie najczęściej stosują Kambo: 

  • przed polowaniem (żeby wyostrzyć zmysły oraz nie odczuwać głodu), 
  • żeby rozproszyć Panemę (negatywną energię), 
  • w przypadku ukąszeń węży, 
  • jako „szczepionkę”,
  • w czasie nowiu. 

Ludzie Caboclo (cyganie dżungli) twierdzą, że Kambo należy przyjąć 3 razy w ciągu jednego cyklu księżyca. 

Społeczeństwa „zachodu” zaczęły łączyć Kambo z wiedzą wypływającą z innych systemów i w chwili obecnej jesteśmy w stanie znaleźć osobę który poda nam Sapo na czakry, meridiany czy na punkty akupunkturowe np. na uszach. Są specjalne protokoły oraz osoby specjalizujące się w leczeniu:

  • nowotworów,
  • depresji,
  • bezpłodności i wielu innych schorzeń.

Należy tu jednak podkreślić, że takie lecznicze działania Kambo nie mają potwierdzenia naukowego.


Jak jest pozyskiwane Kambo i czy „żaba” przy tym cierpi?

Aby zebrać Kambo należy przynieść „żaby” (najlepiej na liściu, żeby nie ściągnąć z nich wydzieliny) do wioski. Doświadczeni myśliwi wybierają się w tym celu w okolice dopływów strumieni i „nawołują”/”śpiewają”/”szczekają”.

Wtedy Phyllomedusa bicolor schodzi z górnych partii drzew na gałęzie, które są niżej położone i dzięki temu zabiegowi jest łatwiej dostępna dla myśliwych. Gdy „żaba” znajdzie się już na terenie wioski, rozstawiane są cztery patyczki a „żaby” są starannie przywiązane słomką za każdą łapę.

Czasami kobiety masują im palce, aby zachęcić żabę do pokrycia się wydzieliną, która jest następnie ostrożnie zeskrobywana i suszona na małych drewienkach. „Żaba” po zebraniu pierwszej warstwy wydzieliny jest uwalniana i powraca do lasu. Sznurki ze słomy pozostawiają niewielką białą linię na każdej łapie, która powstrzymuje Indian przed zebraniem „żaby” ponownie, dopóki ślady te nie znikną, co trwa co najmniej 3 miesiące.


Kambo pozyskane w ten sposób, uważa się za pozyskane w 100% etycznie.

Dlatego tak ważne jest źródło z jakiego jest pozyskiwane.


Dlaczego mówiąc/pisząc o Kambo używamy wyrazu „żaba” w „”?

Ponieważ z punktu widzenia systematyki organizmów, systematyka biologiczna, czyli najstarszej z dziedzin nauk biologicznych, nauki zajmującej się klasyfikowaniem, katalogowaniem oraz opisywaniem organizmów w oparciu o badania ich różnorodności, pochodzenia i pokrewieństwa.

Osobniki gatunku Phyllomedusa bicolor nie należą do żabowatych. Niemniej wygodniej nam jest używać sformułowania żabia niż za każdym razem pisać „osobniki gatunku Phyllomedusa bicolor.” Poza tym większości osób Kambo jednak kojarzy się z żabą. 

W jaki sposób „biały człowiek” dowiedział się o Kambo?

Jak to zwykle bywa, pierwsze informację na temat użycia Kambo „świat zachodu” otrzymał od księdza. Ojciec Constantin Tastevin był francuskim księdzem, który podczas pobytu na misji w plemieniu Kaxinawa w roku 1925 zaobserwował i opisał jak plemię to wykorzystuję wydzielinę Phyllomedusa bicolor do przeprowadzania „procesu oczyszczania organizmu”. 

W latach 80-tych amerykańska antropolożka, Katherin Milton, opisała przebieg ceremonii Kambo w plemieniu Mayruna w Brazyli.

Chwilę później Peter Gorman (autor książki ,,Sapo in My Soul: The Matss Frog Medicine”) spotkał się z tą medycyną w Plemieniu Matses w Peru. W wyniku czego powstała jego książka: „Sapo w mojej duszy. Żabia medycyna Plemienia Matses”.

W latach 90-tych brazylijscy zbieracze kauczuku dowiedzieli się o Kambo od Indian Ameryki Południowej i zaczęli je „podawać” w miastach.

Francisco Gomes, który spędził kilka lat w plemieniu Katukina, był jedną z pierwszych osób, które zapoczątkowały korzystanie z Kambo poza Amazonią.

Czy przeprowadzanie zabiegów Kambo jest legalne?

Praca z Kambo nie jest zarejestrowana w międzynarodowym spisie procedur medycznych ICD-9.

Wykonywanie zabiegów Kambo nie jest zabroniona.

Jedynym ograniczeniem jakie jest nałożone na Sapo jest fakt, że od 2004 roku w Brazylii zabrania się reklamowania leczniczych i terapeutycznych korzyści płynących ze stosowania Kambo.

Jak wygląda przebieg zabiegu Kambo

Przed zabiegiem należy pościć 12h

Tuż przed podaniem medycyny wypijesz 1,5-2 litrów wody w ciągu max 20 min. 

Następnie wypalam i otwieram „bramy” (małe oparzenia wykonane za pomocą naturalnego kadzidła i „otwarte” (ściągam wierzchnią warstwę naskórka, żeby dostać się do układu limfatycznego, bo to jego chcemy aktywować). 

Następnie nakładam Ci punkt testowy, żeby sprawdzić czy nie wystąpi u Ciebie reakcja alergiczna (jeszcze się to nie zdarzyło, ale chcemy żeby tak pozostało). Jeżeli nie będą występowały objawy mogące świadczyć o reakcji alergicznej to nałożę Ci resztę punktów.

Najpierw poczujesz jak rośnie Ci ciśnienie krwi, możesz poczuć, że masz gorące uszy i że pulsują. Może Ci szumieć w głowie.

Następnie ciśnienie spadnie, poczujesz się słaby/a.

W kolejnym etapie  nie będziesz widział/a już nic poza swoim wiaderkiem, ewentualnie toaletą. Pamiętaj, żeby nigdy nie wstawać samodzielnie, albo podnieś rękę i wtedy któreś z nas pomoże Ci tam dojść, albo idź na czworakach.


Możesz stracić przytomność (będziemy obok i będziemy pilnowali, żebyś był/a bezpieczna, a świadomość odzyskasz błyskawicznie, możesz nawet w ogóle nie zanotować, że coś się stało). Może wystąpić zesztywnienie mięśni, ale i ono szybko minie. Jak nie będziesz czuł/a dłoni i nie będziesz mogła utrzymać kubka, to Ci go przytrzymamy.


Będziesz miał/a medycynę na „bramach” 20-40 min. w zależności od tego jak będzie u Ciebie wyglądał proces.

W tym czasie będziemy Cię prosili, żebyś dopijał/a wodę (większość ludzi mówi, że picie wody jest najgorsze w tym procesie, ale woda pomoże oczyścić Twoje ciało).

Możemy też zaproponować Ci Rapee (żeby wspomóc proces oczyszczania).

Pamiętaj nie robisz się chory od Kambo, tylko od tego wszystkiego co zalegało w Twoim organizmie, a dzięki skórnej wydzielinie Phyllomedusa bicolor Twoje ciało próbuje się tego pozbyć (toksyn, pierwotniaków, bakterii, grzybów), ponieważ wydaje mu się że umiera.

Możesz krzyczeć, gryźć, płakać, nienawidzić nas do granic możliwości. Ale możesz być pewny/a że nie przerwiemy procesu przed upływem minimalnego czasu. Chodzi o to, żeby nie zatrzymywać w organizmie tego co zostało uwolnione z komórek czy narządów.

Pamiętaj, że zrobię wszystko, żebyś był/a bezpieczny/a i wszystko co będziemy robili będzie wychodziło z przestrzeni serca. 

kambo-ceremonia-żaba-jak-działa (1)
Aplikacja Kambo na wypalone miejsca na skórze tzw. ,,bramy”

Jak przygotować się do ceremonii Kambo?

Przed zabiegiem Kambo wymagany jest 12 godziny post. Dłuższe głodówki lub posty na samej wodzie nie są zalecane. Bardzo prosimy nie pić zbyt dużej ilości wody przed zabiegiem. Podczas zabiegu opijecie się jej wystarczająco. 

Dobrze jest zastanowić się nad intencją z jaką chce się pracować podczas ceremonii Kambo, żeby jak najbardziej efektywnie wykorzystać ten proces. Tak jak przed każdą ceremonią dobrze jest się wyciszyć i zaglądnąć w siebie. 

Czym jest punkt testowy i co ma na celu?

Punkt testowy jest nakładany osobie, która przychodzi na Kambo po raz pierwszy w życiu, albo była na ceremonii parę lat temu. Nałożenie skórnej wydzieliny Phyllomedusa bicolor tylko na jedną otwartą bramę pozwala praktykowi na ocenienie wrażliwości klienta na działanie tej medycyny, a w przypadku wystąpienia reakcji alergicznej (co do tej pory się jeszcze nie zdarzyło) łatwo można „odwrócić” działanie Kambo, poprzez ściągnięcie wydzieliny z bramy i przemycie miejsca po niej ciepłą wodą. 


Dowiedz się więcej na temat Kambo na >>> www.KamboAcademy.pl <<<


Czym jest zjawisko hipontremii i dlaczego jest niebezpieczne?

Zjawiska hiponatremii – czyli niedobór sodu w organizmie, może prowadzić do zaburzenia równowagi osmotycznej organizmu. 

Dla Praktyków jedną z ważniejszych rzeczy (poza oczywiście solidnym wywiadem często poprzedzonym ankietą medyczną) jest pilnowanie w czasie ceremonii ilości wypijanej wody przez Uczestników. Ponieważ zbyt duże, jednorazowe spożycie wody może doprowadzić do zatrucia wodą (nazywane przewodnieniem hipotonicznym), które zaburza gospodarkę elektrolitową naszego organizmu i może zagrażać nawet naszemu życiu (w krytycznym momencie może dojść do obrzęku mózgu, podczas którego zostają wyłączone poszczególne funkcje organizmu). Dlatego podkreślamy jeszcze raz, żeby zapobiec wystąpieniu tego zjawiska, osoba nakładająca Kambo powinna monitorować spożycie wody. 

Indianie zamiast wody stosują Caicumę (lekką zupę z manioca, kukurydzy lub batata), która pomaga uzupełnić poziom soli mineralnych w organizmie.

Czy Kambo wchodzi w interakcje z lekami?

Z niektórymi tak. Dlatego tak ważne jest, żeby przed zabiegiem poinformować swojego praktyka o wszystkich przyjmowanych przez siebie lekach/substancjach i suplementach.

Czy są jakieś przeciwwskazania do bezpiecznego przyjmowania Kambo?

Kambo jest zabiegiem fizycznie trudnym i nie każdy może bezpiecznie podejść do zabiegu. Przeciwskazaniami są:

  • poważne choroby serca (rozrusznik, bajpasy, zawał, przerost mięśnia sercowego, zapalenie osierdzia)
  • udar mózgu
  • tętniaki
  • chemioterapia lub radioterapia (oraz 4-6 tyg. po zakończeniu)
  • leki immunosupresyjne po przeszczepie narządów
  • choroba Addisona
  • obecna i ciężka Padaczka
  • zespół EDS
  • osoby wracający do zdrowia po poważnym zabiegu chirurgicznym

Dodatkowo u kobiet, przeciwskazaniem jest:

  • ciąża lub podejrzenie takiego stanu
  • z zabiegu wykluczone są kobiety karmiące piersią, dziecko poniżej 6 m-cy oraz kobiety w połogu

Oczywiście nie podajemy Kambo:

  • osobom, którym brakuje zdolności umysłowych do podjęcia decyzji o przyjęciu Kambo
  • ludziom z poważnymi zaburzeniami psychicznymi 
  • nieletnim
Żaba kambo Phyllomedusa bicolor
Żaba Kambo Phyllomedusa bicolor

Czy w jakimś jeszcze przypadku należy zachować ostrożność? 

Tak. Szczególną ostrożność należy zachować przy:

  • osobach przyjmujących leki immunosupresyjne na choroby autoimmunologiczne
  • osobach biorących suplementy odchudzające, serotoninowe lub usypiające
  • osobach uzależnionych od narkotyków lub alkoholu
  • w przypadku długotrwałej głodówki lub postu na samej wodzie przed zabiegiem KAMBO, dłuższym niż wymagane 12h
  • 3 dni przed i po zabiegu KAMBO należy unikać lewatyw, oczyszczania wątroby lub jakichkolwiek detoksykacji na bazie wody

Co nauka mówi na temat Kambo, czyli skórnej wydzieliny Phyllomedusa bicolor?

Wśród przedstawicieli gatunku Phyllomedusa spp.  Zidentyfikowano ponad 200 różnych peptydów skórnych [11]. Należy pamiętać, że w skład mieszaniny Kambo wchodzą nie tylko peptydy (krótkie łańcuchy aminokwasowe) ale też między innymi alkaloidy. Według bazy UniProt, peptydów w Kambo jest 21. Nie oznacza, to że właśnie tyle ich jest. Tylko to, że tyle udało się oznaczyć. 

Część peptydów zawartych w Kambo, najprawdopodobniej pochodzi z pożywienia Phyllomedusa bicolor, dlatego w różnych publikacjach, znajdujemy różne informacje, dotyczące ich ilości. 

Nie będę wymieniać ich wszystkich, ponieważ te które są opisane przez naukę w większości należą do tych samych grup.

Mieszanina Kambo składa się ze związków należące do trzech grup: 

  1. substancji wykazujących działanie przeciwbakteryjne czy przeciwgrzybicze oraz hamujące wzrost pierwotniaków (Dermaseptin, Dermatoxin, Phylloseptin-B2, Phylloxin, Plasticin-B1, SPYY [11; 13; 16-18]
  2. związków oddziałujących na Ośrodkowy Układ Nerwowy ([D-Ala2]-deltorphin, S-CGRP, SPYY, Phyllomedusin) [12; 15]
  3. substancji aktywujących mięśnie gładkie (Phyllomedusin, S-CGRP). [19]
[źródła 11 – 19]

Autor:

dr n. med. Anna Kurek z Kambo Academy (www.kamboacademy.pl)


Bibliografia – badania naukowe na temat Kambo

  1. Aquila I., Gratteri S., Sacco M. A., Fineschi V., Magi S., Castaldo P., Viscomi G., Amoroso S., Ricci P. (2018) The Biological Effects of Kambo: Is There a Relationship Between its Administration and Sudden Death? J Forensic Sci. 63(3): 965-968.
  2. Campodónico J., Aedo P., Montané M. I., Rojas A., Aveiga A., Silva L., Ríos J. C., Solís I. (2019) Severe hyponatremia secondary to Phyllomedusa bicolor (Kambó frog) poisoning. Report of one case. Rev Med Chil. 147(7): 935-39.
  3. den Brave P. S., Bruins E., Bronkhorst M. W. (2014). Phyllomedusa bicolor skin secretion and the Kambô ritual. J Venom Anim Toxins Incl Trop Dis. 2;20: 40.
  4. Leban V., Kozelk G., Brvar M. (2016) The syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion after giant leaf frog (Phyllomedusa bicolor) venom exposure. Toxicon. 120: 107–9.  
  5. Li K., Horng H., Lynch K., Smollin C. G. (2018) Prolonged toxicity from Kambo cleansing ritual. Clin Toxicol (Phila). 56(11):1165-66. 
  6. Pogorzelska J., Łapiński T. W. (2017). Toxic hepatitis caused by the excretions of the Phyllomedusa bicolor frog – a case report. Clin Exp Hepatol. 3(1): 33-4.
  7. Roy R., Baranwal A., Espiridion E. D. (2018) Can Overuse of Kambô Cause Psychosis? Cureus. 9;10(6): e2770.
  8. Silva F. V. A. D., Monteiro W. M., Bernarde P. S. (2019) „Kambô” frog (Phyllomedusa bicolor): use in folk medicine and potential health risks. Rev Soc Bras Med Trop. 28;52: e20180467.
  9. Majić T., Sauter M., Bermpohl F., Schmidt T. T. (2021) Connected to the spirit of the frog: An Internet-based survey on Kambô, the secretion of the Amazonian Giant Maki Frog (Phyllomedusa bicolor): Motivations for use, settings and subjective experiences. J Psychopharmacol. 35(4):421-436.
  10. Schmidt T. T., Reiche S., Hage C. L. C., Bermpohl F., Majić T. (2020) Acute and subacute psychoactive effects of Kambo, the secretion of the Amazonian Giant Maki Frog (Phyllomedusa bicolor): retrospective reports. Sci Rep. 10 (1): 21544.
  11. Amiche M., Seon A. A., Wroblewski H., Nicolas P. (2000). Isolation of dermatoxin from frog skin, an antibacterial peptide encoded by a novel member of the dermaseptin genes family. Eur J Biochem 267: 4583–92
  12. Balboni G., Marastoni M., Picone D., Salvadori S., Tancredi T., Temussi P. A., Tomatis R. (1990). New features of the delta opioid receptor: conformational properties of deltorphin I analogues. Biochem Biophys Res Commun. 169 (2): 617–22.
  13. Bartels E. J. H., Dekker D., Amiche M. (2019). Dermaseptins, Multifunctional Antimicrobial Peptides: A Review of Their Pharmacology, Effectivity, Mechanism of Action, and Possible Future Directions. Front Pharmacol. 26;10:1421.
  14. El Amri C., Lacombe C., Zimmerman K., Ladram A., Amiche M., Nicolas P., Bruston F. (2006). The plasticins: membrane adsorption, lipid disorders, and biological activity. Biochemistry. 5;45(48): 14285-97.
  15. Fiori A., Cardelli P., Negri L., Savi M. R., Strom R., Erspamer V. (1997) Deltorphin transport across the blood– brain barrier. PNAS U.S.A. 94 (17): 9469–74.
  16. Leite J. R., Silva L. P., Rodrigues M. I., Prates M. V., Brand G. D., Lacava B. M., Azevedo R. B., Bocca A. L., Albuquerque S., Bloch C. Jr. (2005). Phylloseptins: a novel class of anti-bacterial and anti-protozoan peptides from the Phyllomedusa genus. Peptides. 26(4): 565-73.
  17. Mor A, Chartrel N, Vaudry H, Nicolas P (1994). Skin peptide tyrosine-tyrosine, a member of the pancreatic polypeptide family: Isolation, structure, synthesis, and endocrine activity. Proc Natl Acad Sci USA 91: 10295–9.
  18. Pierre T. N., Seon A. A., Amiche M., Nicolas P. (2000) Phylloxin, a novel peptide antibiotic of the dermaseptin family of antimicrobial/opioid peptide precursors. Eur J Biochem. 267(2): 370-8.
  19. Seon A. A., Pierre T. N., Redeker V., Lacombe C., Delfour A., Nicolas P., Amiche M. (2000) Isolation, structure, synthesis, and activity of a new member of the calcitonin gene-related peptide family from frog skin and molecular cloning of its precursor. J Biol Chem 275 (8): 5934–40.